Friday, August 13, 2010

Saya Setuju Dengan Hukuman Mati!

Ini sumber dari Berita Harian
KUALA LUMPUR: Kabinet memutuskan kes pembuangan bayi disiasat sebagai kes bunuh atau percubaan membunuh bagi memastikan perbuatan tidak berperikemanusiaan itu menerima hukuman berat. 

Kes bunuh disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati, manakala kes percubaan membunuh mengikut Seksyen 307 kanun sama membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun.
Sebelum ini, semua kes pembuangan bayi disiasat mengikut Seksyen 31 Akta Kanak-kanak yang boleh dihukum denda maksimum RM20,000 atau penjara 10 tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Bagi tempoh 2008 hingga 2009, sebanyak 181 kes pembuangan bayi dilaporkan manakala 60 kes direkodkan sejak awal tahun ini hingga semalam. 

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, berkata bukan saja wanita terbabit dengan kes pembuangan bayi akan dikenakan siasatan tetapi juga lelaki yang menyebabkan wanita itu mengandung. 

Katanya, polis juga diminta menggunakan kaedah ujian asid deoksiribonukleik (DNA) untuk mengenal pasti ibu bapa bayi berkenaan. 

Keputusan itu dicapai selepas kementerian sekali lagi membawa isu pembuangan bayi ke mesyuarat Jemaah Menteri kelmarin kerana perbuatan itu berleluasa walaupun kerajaan mengambil pelbagai inisiatif menangani masalah berkenaan. 
Saya tidak mahu ada pihak mengambil ringan kes pembuangan bayi sehingga membiarkan menjadi budaya yang menular dalam masyarakat seolah-olah kita 
berada pada zaman jahiliah. 

Sekian lama kerajaan menangani masalah kes pembuangan bayi menerusi pendekatan kebajikan termasuk kempen dan pelbagai program, malangnya masih ada manusia sanggup membunuh bayi, katanya selepas majlis penyerahan bantuan khas perbendaharaan kira-kira RM2.7 juta kepada 59 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di kementeriannya, semalam. 

Shahrizat berkata, langkah itu wajar untuk membawa pihak bertanggungjawab membunuh bayi dihadapkan ke mahkamah, sekali gus diberikan hukuman setimpal dengan tindakan tidak berperikemanusiaan. 

Jika ada pasangan yang terlanjur dan terdesak mendapatkan bantuan, mereka boleh datang ke pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), hospital, polis, NGO dan pemimpin politik terutama Barisan Nasional (BN) supaya mereka boleh dibantu. 

Oleh itu, tiada alasan dan maaf bagi mereka yang masih sanggup melakukan kesalahan membuang bayi kerana pelbagai program dan bantuan disediakan untuk golongan berkenaan. Saya juga mahu memberi amaran kepada lelaki yang bertanggungjawab menyebabkan wanita hamil luar nikah bahawa mereka tidak terlepas daripada tindakan undang-undang, katanya. 


* Dua hari berturut turut ada berita bayi dibuang... dalam tong sampah.. dan harini berita bayi dibuang dalam tangki najis.. Tolonglah tanamkan perasaan kasih sayang tu dalam diri sebelum campak bayi tu ke mana mana... tak paham betullah... aku aku memang setuju la dengan HUKUMAN MATI tu... !!! Emosi tau!

7 comments:

*Miss Geli^ said...

oklah..aku pun setuju

..nOj.. said...

aku juga setuju. kan membunuh tu. mesti la hukuman nye bunuh gak. benci la. takde otak

.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. said...

secara ikhlasnya aku tak baca pung..

seme orang setuju, so aku pun setuju jugak la...

Echa said...

ms geli.. aku geram jugak ni.. tetiba setuju... hehehehe

Echa said...

sebaik noj redakan sket marah aku ni.. walaupun aku tau dia tak baca.. tapi dia komen menyedapkan ati.hahaahahhaha

Echa said...

izan ni sorang lagi... eh.. tapi kan.. kalau aku pun aku tak baca.. tu yg aku hailat kuning tu.. baca tu je dah cukup dah.hahahaha

eT said...

saya pon setuju sesangat2...