Tuesday, December 22, 2009

Pelangi..

Apa itu Pelangi???


Pelangi merupakan fenomena optik dan meteorologi yang menghasilkan spektrum cahaya (hampir) selanjar di langit apabila matahari bersinar semasa hujan turun. Ia merupakan satu lengkung yang berwarna-warni dengan warna merah di lengkung paling luar dan ungu di lengkung paling dalam. Mengikut urutan, warnanya ialah merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.

Pelangi dihasilkan apabila cahaya terbias melalui titik air di udara. Sebab itulah pelangi selalu dapat dilihat selepas hujan. Ia berbentuk melengkung (bulat) kerana titisan air di udara berbentuk bulat/sfera. Namun biasanya bahagian bawah pelangi itu "terlindung" oleh bumi. Fenomena pelangi ini juga boleh dilihat dengan membelakangi matahari dan menyembur air pada hari yang cerah.



ni gambar pelangi aku amik pagi tadi masa otw g opis...


Citer sal pelangi ni kan.. dulu ingat la masa kecik-kecik... ada dengar citer tak?? pelangi ni jangan tunjuk tunjuk ngan jari... nanti jari tu kudung...

Sampai sekolah menengah aku caye wei.... pastu citer pelangi ni kalau tunjuk kuar naga... hahahahah...

Bila dah beso ni.. baru la aku berani tunjuk pelangi tu... itulah.. hebatnya kepercayaan dulu dulu kan...

MOtip???

Bukti yang arini aku lewat sampai opis... heheheheh... tengok masa kat gambo tu... hahahaah..

3 comments:

..nOj.. said...

hahaha siot... ni kira nk btau ko lewat g opis ek...

iz-AnN عبداللطيف said...

hahaha...punyalah panjang mukadimah ko...

Echa said...

nojah... lebih kurang camtu la...

izan.. ala.. mukadimah tu sal pelangi.. itu ilmu pengetahuan tu... hehehehehe