Monday, April 6, 2009

'Sapa Gheti'


aritu kan aku ada buat sapa gheti ni kan.. aku yg tak gheti ni try buat la ... memula tu mintak resepi pada chef nora.. tapi kan.. dek sbb kepeningan tuk memilih prego yg mana satu.. (walaupun dah bertanya dan berbincang beratos kali ngan chef nora dan chef jah).. bengap jugak.. so, aku ikut resepi lain yg takde langsung gunakan mende alah prego tu... sangat mudah okkk.. so, aku kongsikan resepi tu...

bahan bahan:



bawang putih - cincang halus
bawang besar - didadu

black pepper (aku tumbuk)
rajin kan?? kan???

1/2 cawan air
4 sudu cili blend


1 cawan sos tomato

cendawan butang

ayam potong kecik /
minced meat (gambo lupa)

tomato didadu



Cara -caranya.:

Tumis bawang tadi.. sampai naik wangi

masuk cili blend dan biar sampai naik minyak

masuk daging cicang / ayam tadi.. (cam aku, aku
tambah kiub ayam tu.. ) biar sampai masak

time ni aku masukkan air tu.. tapi jangan banyak
sbb daging tu dah kuarkan air kan... masuk cendawan
dan tomato... masuk la garam.. atau nak masuk
pak aji ke (ni aku memang tak guna)... ikut suke
ler... dah masak angat dan tuang atas sapa gheti..


* sblom aku lupa, kang ada lak tanya nak tuang atas sapa gheti yg sebatang sebatang tu plak.. rebus dulu... letak garam masa rebus tu sket... dah angkat, letak planta sket dan gaul.. jangan banyak.. nak bagi dia tak melekat jek.. sekian..

**cop.. sblom ada mata yg pasan perbezaan kuali ngan sudip tu.. aku bitau dulu... (kang jenuh aku nak jawab).. gambar ni ada dua versi yeee... aku dua kali buat sapa gheti neh.. aritu masa beseday tirah ngan semalam.. so, mana gambo yg aku lupa, aku tempek la... sekian, tq

4 comments:

..nOj.. said...

pelik aku neh.. sudip tu memula kaler besi... tetiba kaler itam lak dah...

weiii ye ek sedap xyah letak prego tu... bole la try... tp somi aku org asli malaysia.. mane reti mkn mende omputih ni (padan muka aritu sedap dia je ckp dia kutip aku kt kg org asli)

ayang said...
This comment has been removed by the author.
ayang said...

rajinnye.. aku mmg xde nak masak2 spageti bagai sbb hubby ku xsuke sgt wt bazir jek aku masak.

cara ngko masak same r cam aku. Lain bahan lain mangkuk..

lg 1, ingatkan ko masak kuah spageti tu pai kuali jadik itam.. hehe. sekali 2 versi daaaa.

Echa said...

yela wei.. kan aku buat mende alah ni dua kali.. ada gambo yg aku tak mi masa kali pertama tu.. aku mik time kali kedua masak tu.. heheehhehe... tak buang masa kan???