Wednesday, April 27, 2011

Khasiat Nenas

NANAS sememangnya tidak asing di kalangan rakyat Malaysia. Rasanya yang enak menjadikan nanas buah pilihan kebanyakan orang. Selain dimakan segar, nanas juga dijadikan bahas masakan seperti pajeri, masak lemak dan gulai.


Antara manfaat nanas adalah:

1. Membantu menurunkan berat badan.
Memakan nanas boleh mengurangkan ketagihan manisan. Menambah nanas dalam makanan harian juga membantu menurunkan berat badan kerana nanas menyebabkan rasa kenyang tanpa menambah satu auns lemak sekali pun.

2. Menyihatkan mata. Kajian menunjukkan amalan memakan nanas melindungi mata daripada masalah berkaitan penuaan kerana ia kaya dengan anti-oksida.

3. Membantu memerangi pelbagai jenis penyakit. Nanas yang kaya dengan vitamin C merupakan sumber sangat baik untuk melindungi tubuh daripada radikal bebas yang menyerang sel-sel sihat. Banyak radikal bebas dalam tubuh yang menyebabkan penyakit kronik seperti jantung, kencing manis dan barah. Amalan memakan nanas juga berkesan untuk menghindari selesema dan meningkatkan sistem imunisasi.

4. Nanas yang kaya dengan serat amat berkesan untuk memulihkan masalah sembelit dan masalah buang air besar yang tidak teratur.

5. Mengandungi enzim yang menjadikan kulit anjal, lembap dan menyingkirkan sel-sel mati dan rosak adalah kelebihan nanas. Enzim di dalam nanas juga membantu memerangi radikal bebas yang boleh mengurangkan tanda-tanda penuaan dan garis-garis halus.
sumber: Utusan Online

5 comments:

Ieda Al-Habsyi said...

fuyooo baru tau leh turunkan berat badan, kalo tau dari dulu hari2 makan, nice info kak! :)
Perghhh...macam tak caye je aku taip macam ni

eima said...

org cam aku bahye tak mkn nenas skrg nih .. tringin la plak

Echa said...

ieda.. jangan ko pegi makan plak wei.. hehehehhehe... aku pun lambat tau ni.. skang dah terlambat. hahahahahaha.. tetiba je

Echa said...

eima... jangan dulu la wei... nenas dah jadi lauk pun aku rasa kena tunggu beso sket perut tu.. hehehehehhe... tajam kan nenas ni...

{ e'mie } said...

ish..aku baru tau pasal ni..tq lah echa bagi tau..dulu aku memang suka nenas..tapi orang kata tajam..aku pun seram nak makan..skang bley makan semula ler...uhukksss..