Thursday, September 3, 2009

Mari Kita Mengacau

ha.. kalau org kg cam aku ni.. panggil mengacau dodol... tak tau la orang bando.. orang tempat lain kan.. ke ada panggilan lebih sopan?? heheheh.. paling idak pun aku panggey kaco.. mengaco.. hehhe.. inilah projek kami adik beradik, ipar duai pagi ahad tu.. pandai tul ida ni meneka.. hehehehe... ini fes time kami mengaco yeee.. sblom ni tak penah pun.. ni sbb sblom ni takde org yg gagah perkasa nak mengaco.. skang ni dah ada yeeeee.. ada lak yg tingin nak makan dodol lembik gituuu.. uisssshhh.. sedapppp gilerrrrr ar... time dia cair cair gitu.. bes giler!.. :p buat tak banyak pun.. tuk family makan je.. tapi seronok ar.. sbb buat pun adik beradik je... ramai ramai gitu.. (padahal baper orang je adik beradik.. hehehe)..


ha.. ini dodol yang tengah menggelegak gituuu.. iskkkk.. tengok tu.. pergghhh.. sodap kan?

ha.. cam dah nak masakkkk... readddyyyyy...

ha.. dah masak pun yeeee.. yg cair tu dah siap diasingkan lebih awal.. separuh dalam mangkuk.. separuh lagi dalam perut aku.. ahhahahha.. akak 'dibolehkan' makan yeee.. :p
ha... ni petua orang tetua la kan.. dodol dah masak tu.. jangan la kaut guna senduk.. sudu.. tangah apatah lagi. kang tak pasal pasal jari dah ade dalam mulut kang.. kita guna pelepah pisang.. seperti dalam gambo tu.. basuh dulu bersih bersih.. jangan ada sarang lelabah korang terus kaut dodol tu.. kang jadi dodol lelabah.. heheheh.. jadi, dodol tak melekattt.. bau pun wangiii.. alas daun pisang dulu dalam bekas..
ha.. dah tu.. kita bukan nak buat kelapa goreng yeee..
tapi ini petua kedua tuk memudahkan kita basuh kawah tu nanti.. yelah.. kalau terus basuh ngan air susah nak tanggalkan dodol tu kan?? kena rendam la bagai.. kalau guna hampas kelapa (pas perah santan tu buat dodol tu.. jangan buang hampas yeee.. simpan dulu), insyaallah, kawah tu akan bersih dan senang kita nak cuci.. korang kacau je hampas tu dalam kawah tu... gosok gosok sket..baru la tanggal lebihan dodol tu tadi.. tapi kalau ler korang guna santan kotak.. takde maknanya la kan ada hampas.. itu korang kena pikir sendiri la kan... heheheh..

oh.. tidak dilupakan kita ada mandor yeee..
mengawasi gerak geri dan kerja kerja mengacau dodol..
jangan nak mengulau!* ada yang panggil dodol ni kelamai jugak kan?? cam aku...ikut lidah.. kekadang lidah tergeliat, jadi dodol.. kalau ikut bahasa kat kg aku, kelamai jeee.. sonang.. hehehe

7 comments:

*Miss Geli^ said...

aku ingatkan ko nak ajak mengacau yang peeewit pwee wit tu..

kalu kat tempat aku panggil GODEY..hahahha

nza said...

dh mula kacau mengacau ke??? Nk wat raya ke???..em, bestkn wat ramai gitu.

SYAbAR said...

Kacau.. kacau, sedapnya dodol buatan sendiri.

Dik, tkasih, dah sampai brgnya td. Dah buat enti pun...

Echa said...

cik geli...
bulan pose jgan mengacau yeeee... hehehe.. wei.. godey ke?? godey godey dodol gitu?? heehhe

nza..
ada masa seme berkumpul, terus plan buat.. kalau nak tangguh tangguh, alamatnya memang tak buat la ..

kak syabar..
sedappp kak.. nak nak resepi org tua.. lagi ar sedap sangat rasanya.. hehehe.. dah sampai ek.. ok kak.. tq..

Mr & Mrs MonDoK said...

.:: Orang Nogori Sombilan panggil ngacau penganan... Kacau dodol la maksudnya... Sodap gak penganan nieh... Lamo tak makan... Penganan dian (dodol durian) pon sodap yo... Huhuhu!!! ::.

..nOj.. said...

aduhh besnye dodol mkn panas2... family aku xde org2 tua dh i.e. atuk or nenek yg dlu2 rajin gak buat dodol... skang ni nk mkn kna cr kt paso je :(

::Mamalyna:: said...

sedapnyer dodol...godey nogha yer...aku kadang panggil kaco dodol jer...