Thursday, August 2, 2012

Amanda Brownies Bandung dan Airport Tax

Pagi hari terakhir tu.. awal bangun... 
Tak sabar rasanya nak balik jumpa anak anak.. 
Rinduuuu.. :(

Pagi tu .. kami takde perancangan nak ke mana mana... 
Cuma kami plan nak cari ole-ole tuk dibawa balik je.. 

Jadi.. kami ke Amanda... :)
Tak jauh pun perjalanan.. kul 9pg gerak dari rumah... dalam 10-15min dan sampai... 




Macam macam jenis makanan.. 
Tp sedikit pun tak menggoncang iman.. 
Perasaan lebih kepada nak pulang .. jumpa keluarga je. hahahaha.. 

Amanda ni menjual brownies ... 

Bawah ni senarai brownies yang dijual beserta harganya... 

See... aku beli satu brownies je.. hehehe.. 
Brownies Original
Ikut yang aku tanya pada cashier tu... customer banyak beli Brownies Bakar dan Brownies Original. 
Lain lain tu cam Brownies Cheese tu.. sedap gak.. cuma paling mendapat sambutan.. dua kat atas tu.. :)

Tak lama kami di Amanda.. dalam 15 min je rasanya... jadi masih ada masa.. 
Kami plan nak ke Airport jam 11 pagi / 12 tgh paling lewat... 
Banyakkkkk masa lagi.. heheheh.. 

So, kita cari makanan yg pasti dicari kalau ke sini... 
iaitu.. Pisang Keju.. :)

Dan.. sebut je pada Pak supir.. nak apa.. cari apa.. dia bawakkan.. hehehe.. 
Dan.. terus zasssss kami ke sini pula.. 
Kalau baca kat banner ada seram sket... tp harap korang jangan cepat melatah.. 
sblom beli.. tanya dulu.. apa mende yg korang tengok tu.. hehehehhe.. 

macam macam adaaaaaaa.. :)




Ok... bawah ni kekacang.. macam macam jenis wei.. 
Bole rasa kat situ.. amik la banyak mana.. tau ritu.. aku stenby tupperware dalam beg.. hehehe
Ok... kat sini.. aku beli Pisang Keju.. (Wajib beli ok.. menyesal beli satu pek je.. Sedapppppppppp... )
dan aku beli Kacang Bandung.. (yg tengah dikorek dalam gambo tu).. sedap tau... 
Jangan lupa cari yeeee.. 

Kat sini selamba je derang letak tempe gini... 



Yg paling tak tahan kat bawah ni... apa motif ntah.. dikeringkan ke apa..hehehe

Kami beli mana yang rasa nak beli je... dan rasanya mmg beli Pisang Keju dan Kacang Bandung je pun seme... :)

Ok.. masa ada lagi... :p

Jadi... tanpa disengajakan.. 
Kami tersinggah sini plak.. 


Semalam tak pasan kedai ni.. GLOW nama FO ni... 
Huishhhhh.. banyakkkkkkk sangat baju kat sini.. 

Baju budak pun banyak pilihan... bes tau sini.. seriyesssssss.. :)
Selesai menabur apa yang patut kat sini... mmg duit pun kami habiskan kat sini jugak... 

Cuma tinggalkan sedikit rupiah tuk emergency... 
Takut kena tax.. hahahaha.. 

Balik semula ke rumah penginapan.. packing barang beli td dulu.. 
Elok beg seme dah siap zip.. bukakkkkk balik.. isi tambahan baju.. hehehe.. 

Dan.. dalam jam 12 lebih sket.. kami gerak ke Airport.. Flight jam 2.35pm... 
Alhamdulillah.. memang semua tempat tu.. dekat dengan penginapan kami.. :)




Tips : Seboleh bolehnya biarlah tiba awal sedikit di Airport.. macam macam korang boleh buat... contohnya... timbang beg korang cam beranak pinak tu... :).  Aku beli luggage balik 25kg / person.. tp sbb risaukan exceed limit... aku tumpang timbang kat kaunter dulu.. sbb masa tu tak ramai org.. ok.. korang try je tanya bole ke tak timbang.. insyaallah boleh.. jadi kita dah lega kan.. ok.. aku timbang.. beg tarik aku tu... 19kg... ok sangat la kan.. hehehe.. tu tuk check in luggage aku.. legaaaaaaaa :)

Tuk hand carry pun aku timbang jugak.. sbb aku ada 2 beg hand carry.. (limit 2 beg je biasanya.. 7kg).. aku timbang jugak... tak sampai 5kg pun.. legaaaa jugak.. :) biar korang menunggu sket flight.. takpe.. Ada lagi mende korang ble buat... 

Bersyukur sangatttttttt.. sbb kami semua last minit tetiba terdecide nak balut luggage kitaorang ngan plastik jernih tu... Tahniah kepada diri masing-masing.. sbb ada kes terjadi di KLIA masa tiba tu.. nanti aku story... so, aku nasihatkan korang balut je... murah je... tk sampai RP40,000 rasanya... dia balut manual ok... kesiannnnnn.. dah la beg memasing cam ada gajah dalam tu.. berpeluh budak tu.. hehehee.. 

Dah settle urusan beg tu... korang bole lepak dalam bilik yg derang sediakan buffet... berbayar ye.. takde yg pree dalam dunia skang ni.. :p
Aku nasihatkan amik laaaa.. bayar lebih sket takpe... takkan menyesal.. sbb apa? sbb kitaorang tak amik pun.. sombong konon.. nak lepak kat kafe situ je... sudahnya memasing makan roti.. soto.. air dua.. kena hentam sampai seratus ribu lebih RP.. ngok nye budak.. hahahahah.. takpe.. takpe.. aku halalkan.. :) dah rezeki dia... 

Ok.. dah nak dekat masa flight tu... uruskan check in luggage awal sket.. sbb Airport Bandung ni kecikkkkkk.. jadi.. org ramai.. beratur panjang.. lama tau.. so, better la awal.. tak tergesa-gesa.. 
Dah selesai check in luggage.. JANGAN LUPA BAYAR AIRPORT TAX dulu.... barulah.. 
check in diri sendiri plak.. ngan barang ko bawak hand carry tu... tuk scan seme kan...


Airport Tax cam kat bawah ni.. dah settle bayaran tax.. baru korang ble masuk ruang menunggu..

Masa kitaorang menunggu tu.. ada pengumuman flight sblom kami tu delay... 
Penerbangan ke KLIA lambat.. huiiihh.. dah risau.. takut flight kami automatik delay.. 
Tp.. alhamdulillah.. tak delay.. ikut masa yg asal.. :)

Make sure.. korang jangan lupa keratan declaration yang dikerat masa hari pertama datang tu ye.. kena pulangkan semula di Airport nanti.. 
Kalau hilang... jangan nak menangis sendu kat situ.. Siapa suh cuai. :p

Selamat tinggal Bandung... 
Selamat kembali Malaysia... 

Banyak pengalaman sepanjang perjalanan kami 4h3m ni.. 
Banyak jugak barang yang dibawa pulang... :)

Biarpun sekarang terasa rindu dengan Bandung.. 
Tp terasa bersyukur dan bertuahnya berada di bumi sendiri, Malaysia.. 
Alhamdulillah.. :)

No comments: