Wednesday, July 25, 2012

Percutian Ke Bandung Day 1 - Info dan Tips

Ok...

Entry percutian ni pastinya akan meleret-leret.. dan akan ber 'part' -part... biasala tu kan..

Siapa rasa malas nak baca... bacalah... kalau rasa membazir masa je baca.. terpulang... takde paksaan di sini.. :)

Yang pastinya aku tetap menaip di blog aku ni ... tuk rujukan diri sendiri jugak nanti.... mana tau dah jadi pelupa.. semua nak  kena rujuk balik kan.. hehehehe...

Ok... d journey begins.... :p

15 Julai 2012 (Ahad)

Flight dari LCCT ke Bandung adalah pada jam 6.35petang... dan tiba di Bandung adalah pada 7.30petang.

Terbang dengan menggunakan khidmat Air Asia sahaja... Tiket pun dibeli tahun lepas lagi... masa ada promo tu.. murah sikit la...

Kami pergi hanya bertiga... : Aku.. kak aku ... dan member opis aku... :)..

So, gerak awak sket ke LCCT tuk keselesaan masing-masing... dan sila semak segala dokumen penting korang bawa bersama kalau tak nak menangis kena tinggal kat LCCT
nanti.. :p

Paling penting jangan lupa buat tukaran duit RM ke Rupiah dulu ye. Try survey mana money changer yang tawarkan tukaran paling best la kiranya. :)
Dan.. jangan lupa buat kiraan tukaran cam kat bawah ni, walaupun sebenarnya kat sana derang dah siap ngan jadual masing-masing. xyah pepening la kita dari Melesia ni. Tp kalau untuk diri sendiri nye rujukan. better ada sorang satu. Check tukaran paling terkini la. OK?

Info 1 : Tiket pergi balik kami beli waktu promo tahun lepas adalah RM811 (termasuk airport tax.. fuel charge, insurans, check in baggage pergi 20kg (3org) , dan check in baggage balik 25kg / person (75kg tuk 3org)

Tips 1: Beli tiket waktu promo... tuk dpat harga yg bebetul murah... dan jangan lupa tengok tarikh sekali. :)
Untuk check in baggage pergi... dinasihatkan korang beli la juga.. sbb air asia takde pree check in baggage dah kan... so, combinekan semua beg tu... dan plssss.. bawak BEG KOSONG... sbb balik korang akan bawak beggg yang penuhhhhh :)... so, jangan lupa pulak beli sekurang-kurangnya 20/25kg seorang untuk balik nanti :)

Info 2 : Waktu Malaysia dan Bandung adalah berbeza 1 jam ye... jadinya masa touch down di Airport Bandung jam 7.30 petang tu.. waktu Malaysia adalah pada 8.30 malam dah...

Tips 2 : Untuk mengelakkan korang terkeliru.. better korang set jam tu sblom touch down Bandung... cam aku buat... dah nak tiba Bandung... cecepat aku tukar waktu kat jam tangan... sbb jam tangan tu kita akan sentiasa tengok masa kat sana kan... takut konpius... :)
Ini dah nak touch down Airport Bandung dah...

Info 3 : Waktu dalam pesawat, setiap warganegara Malaysia akan diserahkan dua dokumen untuk diisi... kira macam declaration kita orang luar yg datang sementara ke indon...

Tips 3 : Better korang isi sesiap sebelum mendarat tu... tak lama pun nak isi tu... seme butiran kita.. sbb turun je Airport Bandung nanti, takut terkocoh kocoh nak isi seme dokumen tu ... so, jalan selamat, isi la sekejap borang tu... dan simpan bersekali dengan paspot korang..
Ini rupa borang tu ye...

Dannnnnn.. tepat jam 7.30petang waktu Bandung, tibalah kami dengan semangat berkobar-kobar,
keazaman penuh tinggi tuk sopping.. hehehee

Airport Bandung ni tak besar pun.. jangan gusar sangat la kalau sesat...

Info 4 : Tempat nak kutip luggage kita tu... tak besar ye... beg plak.. memang semua yg datang bawak beg kemain besooo lagi.. dan kebanyakkannya sama lebih kurang je bag nya tu...

Tips 4 : Tak salah rasanya kalau korang tandakan sket tangkai beg tu... dengan ikat reben ke... tag nama ke camne... memudahkan diri sendiri jugak..

Dan... jangan lupa bila selesai urusan cop pasport tu semua.. penyerahan declaration tu semua.. jangan gelojoh sangat nak soping... simpan dulu pasport baik baik beserta ceraian dari dokumen declaration tu untuk diserahkan waktu pulang nanti... dan simpan baik baik.. baru la mata korang bole melilau cari supir yang menunggu... :)

Keluar je dari Airport... kami minta dihantar dulu ke tempat penginapan.. dan baru keluar makan... Mujur ada kedai yg masih bukak lagi...

Menu

Ni aku punya... nama dia.. : Nasi Goreng Cumi (Nasi Goreng Sotong)
Jus Alpukat (Jus Avokado)

Info 5 : Kedai makan di Bandung ni awal jugak tutupnya... dalam jam 9 kebanyakkannya

dah tutup dah ye... kalau ada pun fast food la.. Pizza.. McD.. KFC pun ada jugak sini....

Tips 5 : Ikut pengalaman aku... payah nak cari makan malam hari tiba tu... sbbnya dah agak lewat kan... so, kalau boleh, korang cari la flight murah yang tiba lebih awal atau tiba hari siang... selain dari senang nak makan nanti.. korang ada masa banyak tuk soping.. :)

Penting juga ni... korang jangan lupa membeli sim kad Indonesia ye... memudahkan urusan menelifon anak anak .. suami.. dan keluarga...

Macam macam jenis pun ada...
Aku pilih Simpati

Info 6 : Ada macam macam jenis simcard Indonesia ni... banyak info yg aku baca katanya beli Simpati.. ada yang Mentari... mana mana pun ok sebenarnya... aku pilih SIMPATI.. harganya kalau tak silap.. 25,000 rupiah... dalam RM8.50 sahaja..

Tips 6 : Mintak la supir korang stop mana mana kedai yang menjual simkad ni... biasanya tepi jalan tu mmg banyakkkkk... dah beli simkad nya.. jangan lupa 'topup' juga.. macam aku yang pegi ber3 ni.. memang kami share 1 hp.. dan 1 nombor sahaja... jimat kan... kami 'topup' dan beli sim semuanya ada dalam 85,000 rupiah macam tu... kiranya tak sampai RM30 la duit Malaysia. semua setting pun minta penjual tu yang buat... mudah..

Ok.. kira selesai  hari pertama ketibaan di Bandung, Indonesia.. nanti sambung hari kedua.. :).. Hari pertama pun dah panjang entry nya kan..

Nanti aku sharekan banyak lagi tips dan info ye.. ikut pengalaman aku sendiri ye... maaf kalau ada salah info dan tips kat sini... penginapan.. supir.. semua akan aku sharekan juga nanti ye... :)

attyfir said...

wah..beshnya g bandung..cepat2 update tau ..

Ayu Ayunie said...

bandung mmg best.. dua kali pegi wat rasa nak pegi lagi.. sbb yg baru ni ada transtudio kan..

:: T!a SaHar :: said...

salam sis trun dr flight tu naik teksi epot pye ke? mahal ta?

~aSHa~ said...

wah nanti leh la aku calling2 ko..tanya lebih lanjut kalo sesat di sana...

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.