Wednesday, January 14, 2015

Beli Barang Secara Online

Dua tiga hari ni adalah hari yang mendebarkan.

Ok.. Korang mesti penah rasa berdebar kan.
Cam nak putus urat perut.

Camni citernye.

Aku beli barang online. 
Korang pun mmg salu beli kan.. tu mmg tak pelik la

Nak dijadikan citer. Beli barang pre order. 
Bayar depo then barang sampai bayar baki.
Tu biasa kalau korang beli barang pre order online.
Xde yang pelik.

Yg pelik ni mungkin perasaan aku la.

Sbb atas sebab-sebab teknikal, 
barang aku beli ni aku kena tunggu sampai 4/5 bulan lamanya.
camtu. antara sbb nya ialah sbb apa yg sampai adalah sangat lain dari yg aku order.
Silap order. so, bukan salah aku.
Dan aku yg degil ni masih nak tunggu brg yg aku nak tu.
Ok. Kepala Batu. Keras. 

Dan akhirnya barang ditunggu tu sampai.
Baki pun aku dah transfer.
dan cam biasa bukti payment kena bagi seller la kan.

Baru la dia tunjuk gambo barang aku order tu.
ok. puas ati. lawo. tak sabo. gigil je tangan. hehehehe

Seller cakap pos nanti ada hari. so, ari aku buat payment bukan hari tuk pos barang.
kena tunggu dalam sehari dua camtu. ok. Sabtu katanya.

bila tanya sabtu dah pos ke.. dia cakap. Ahad pos. 
Ok. Keruan sikit la ati tu.

Then ahad tanya dah pos ke. tracking number ada?
Katanya OK.dah pos. nanti dia bg tracking number.
Dannnnnnnn.. 

Itu las conversation aku ngan dia.. sampai ke hari ni .
conversation las tu hari ahad. 

Ape perasaan buyer online yg tak penah kenal muke seller, 
takde no fon seller, takde detail alamat seme tuh. 
Mau tak cuak ko. Lebih lebih lagi dapat buyer yg kelam kelibut cam aku.hahahahah

Berkecamuk nye perasaan mmg tak ble cakap. 
Walaupun beli barang tu tak sampai **** lagik regenya. 
walapun *** je.. haishhhhh.. duit hokey. tetap mak nak cuak.
Carik2 fb seller pun tak berhapdet. pm apetah lagik . tak tau buat apa. 
yg ko hade no akaun seller je. siap google ok nama tukar ke image. pun tak hade. 
Rasa nak nangis. dalam ati 'AKU DAH KENA TIPU KE'. huwaaaaaa.. 

Tp terselit sebenarnya rasa : 'ok. xpe. last harini aku tunggu. kalau barang masih tak sampai. aku baru akan amik tindakan. sbb mungkin dia ada hal. dia ada emergency matters yg melibatkan kesihatan atau kematian mungkin. positif.positif.sbb sebelum ni dia adalah seller yang rajin melayan aku dan paling ok sebenarnya aku penah jumpa'

Dan agaknya Allah mendengar doa aku. tiba tiba... TIBA TIBA ok. lepas debaran kencang.. dia PM aku. hahahahhahaha.. leganya ya allah.. korang tau tak perasaan lega bila cam urat perut korang tegang... pastu dia mengendur balik. camtu la rasa lega tu. hahahahhahaha.

Rupanya HP dia rosak nyahhhhhhh.. terputus hubungan katanya. pada aku apa pun sbb nya.. aku tak kisah. asalkan dia dah PM aku dan aku dah dapat jawapan yg aku nak. barang is OTW. dalam proses delivery. Alhamdulillah.

Yg aku nak share skang adalah :

i) Beli Online mmg kena lebih hati hati dan terbuka.
ii) At least korang ada no hp seller tu. selain berkomunikasi dari fb je kan. 
iii) Jangan terburu-buru la kalau lambat ke apa. nama pun korang beli pre order. 
iv) Positifkan diri. 
v) Paling penting adalah SABAR. kalau tak sabar rasanya xyah beli la pre order atau order online. mmg kena walk in je butik. hahahahahhaha.

Aku bukan la nak cuak tak bersebab ni. sbb kalau la ada sape2 yg penah terbaca sal kes tipu online seme ni kan. aku pun penah buat entry yg aku hampir-hampir kena tipu melalui Mudah.my dulu. tp masa tu aku seller. buyer yg hampir menipu aku masa tu... serikkkkkkk.


No comments: