Wednesday, September 11, 2013

Ropa Dari Terengganu

Sebenarnya aku pun tak penah tau kewujudan makanan ni.. 

Member yg perkenalkan.. 
Katanya ni makanan dari Terengganu.. 

ROPA namanya.. 

Ke ada nama lain.. tak tau la kan.. 

So, ROPA ni didatangkan khas dari Terengganu ritu.. 
Kebetulan ada member orang sana.. 
Kirim ajelah kan.. 
Kirim berduit.. heheheeh.. 
Ni rupa ropa yang belum digoreng.. 
Ni ala ala cam popia basah tu tau.. 
Di cam buat frozen.. then.. kita goreng.. 
Ala.. ala.. karipap frozen tu.
Ni plak adalah gambar ropa selepas digoreng.. 
1st time mencuba.. 

Bila dah goreng.. dia rupa camni.. 
Garing luarnya tu.. kulitnya tu jadi garing.. 

Mgkin jangan gunakan minyak terlalu banyak dan api terlalu besar.. 
Isi dalamnya.. 

Cam inti karipap sardin tu.. 
Cuma inti Ropa ni ada bawang.. daging hancur / ayam hancur.. 
Sedap!
Buat minum petang.. makan panas panas. sedap

Luar dia garing.. dan dalam dia lembut.. 
Penuh isi daging.. bawang tu.. 

Tekak aku rasa cam makan karipap sardin. hehehe
Yg atas tu.. 1st trial aku goreng camtu je. 

2nd trial aku try goreng dengan salut telur .. 
Celup je dalam telur yg frozen tu.. dan goreng.. 

Dan hasilnya cam kat bawah ni.. 
Rasanya tetap sama.. 
Cuma luarnya tu.. cam tebal sket la.. 
So far.. aku rasa ROPA ni sedap rasanya.. 
CUma mgkin ada sket berminyak la kan.. 

Seronok jugak dapat rasa makanan dari negeri lain lain ni kan.. 
Sbb agaknya aku mmg suka makan.. dan mencuba makanan.. :)

1 comment:

.:fyzz:. said...

tgk gaya pun..tau dh sedapppp