Friday, February 21, 2014

Sabah Day 2

 Sabah cepat terang.. so, dalam jam 6.. mmg dah terang.. 

Ni adalah pemandangan dari tingkap bilik kami.. 
Hotel Le Meridian ni mmg di tengah2 bandar tu.. 

Strategik jugak hotel ni.. hotel ni berhadapan dengan Pasar Philiphine tu.. 
Di belakang hotel plak.. penuh dengan deretan kedai kedai.. jual memacam..
Bila malam plak.. di kawasan deretan kedai tu.. 
Ada jualan.. cam pasar malam.. 

Tp mmg sepanjang panjang jualan tu adalah Mutiara je.. 
Ada jugak FM.. Keychain seme.. 
Mesyuarat hari kedua ni.. 

Adalah di Universiti Malaysia Sabah (UMS) 
Mesyuarat pagi ke t.hari.. 

so, petang tu adalah Free n Easy.. 

tak lama pun sbnarnya.. hehehee.. 
dalam 3/4 jam je yang free tuk petang tu.. 
sbb malamnya kami ada program lain..  
Ready nak ke Pasar Philipines :)

Turun lobi hotel.. lintas jalan.. dan sampaiiiiiii.. 
Tak jauh mana pun.. 

Dalam Pasar Philiphines ni pun ada jualan jugak.. 
mmg kebanyakkannya orang jual mutiara je.. 

Ada brooch.. ada butang baju.. gelang.. rantai.. 
cincin.. macam2 lagik souvenir.. 
Ada la kraftangan sket seme.. 

Tp aku rasa kat sini tuk souvenir.. brooch tu seme.. 
Agak mahal dan pendapat aku kita boleh
Dapat brooch yang sama.. satu pattern.. 
kat Pasar malam bawah hotel tu.. dengan harga lebih murah.. 

So, masing masing nye pilihan.. 
Sbb brooch sini.. banyak gred ye.. 
So, ikut bajet masing masing.. 

Kalau mutiara air masin tu.. mmg mahal.. pun ikut gred.. 
Air tawar tu ada murah sket.. pun bergred juga.. 

Ringankan mulut la tanya.. jangan diam buat buat pandai. :p

Kalau ikut pendapat aku.. 

Tuk brooch yang biasa.. dan cantik.. boleh cari kat pasar malam blakang otel 
Le Meridian tu.. 
Sbb harganya dan pattern sama dengan kat Pasar Philiphines.. cuma lebihhhhh murah.

Kalau nak brooch atau aksesories yang ada kualiti sket.. 
Korang ble cari kedai2 belakang hotel jugak.. 
Nama dia Kedai Jamilah.

Dalam kedai tu.. mmg ada jual mutiara gred paling baik.. dan sederhana.. 
Pattern dan kualiti brooch juga beza dari yang biasa tu.. 
Harga biasanya ada diskaun dan berpatutan.

Kat kedai tu jugak.. boleh custom made rantai.. gelang.. ikut citarasa.. 
Terpulang ye.. Tuk diri sendiri dan adik beradik.. 
apa salahnya nak beli yg baik sikit kan.. 

Habislah citer sal Brooch. :p

Kat Pasar Philiphines ni.. aku mmg takde beli pape.. 
Sbb aku dah beli kat pasar malam dan kedai jamilah :)
Aku beli pun tak banyak.. tuk family.. kawan opis je.. sbb p pun masa
bajet dah merundum :p

So, mmg aku target nak beli hasil laut je kat pasar tu.. hehehee 
Aku pegi dengan bos.. 
dan bos plak mmg kerap ke sabah.. ada keje.. 
Ni la satu satunya kedai yg dia rekomen.. 
Harga murah dan tak berkira.. 

Korang try la ye.. Gerai Awie no. 13

Kat sini.. mmg aku beli Ikan Bilis berkilo2..
Tuk umah mak ngan kak aku je.. 
Beli ikan bilis yang jangan lembab tu ye.. 
Cari ikan bilis yang kering siap packing tu.. 

Aku beli yang siap berkopek
Ada jugak yang belum.. so, boleh pilih.. 
Packaging dia ada 1kg.. ada yg 1/2 kg.. 

selain ikan bilis.. aku beli Udang Kering
Ni mmg berbaloi sangat beli.. 
sbb murahhhhhh.. tp aku beli tak banyak... 
aku beli yg kak aku kirim je.. 

Then aku beli Ikan Kering ke Ikan Keropok kot nama dia
Goreng dia jadi garing.. bukan ikan masin tau.. 
Ikan panjang2.. then makan ngan nasi.. sedapnye.. 
Menyesal beli dua pek je.. hehehehe

Jangan lupa korang tuk beli Amplang
Keropok yang bulat2 tu.. 
Ada yg original dan ada yg pedas.. 
Belilah dua dua dua pek beso.. 
Sbb aku beli satu pek beso.. tp tak cukupp.. sedapppp.. hehehee

Banyak lagi sebenarnya jual kat situ.. 
kalau rasa nak beli semua pun takde salahnya.. 

Risau nak bawak camne?? 

Jangan risau.. kat pasar ni.. 
Semua seller pun ada cara packaging derang.. 
Siap dalam kotak lagik.. 

Nak beli.. suruh dia pack.. then hantar hotel pun bole.. 

Tarraaaaaaaa...
Bawah ni 2 orang nye belian.. 

aku ngan roomate.. flight mate.. 
Pegawai kat opis aku ni ..:)

Pd aku mmg berbaloi la beli sini..murah pun murah.. 
Sekali ganda harga kat melaka tu ha.. 
tp sama je kot kalau korang tambah tiket flight seme tu.. 
tp sbb tiket flight aku free.. otel free. jadi aku rasa murah je.. hahahahaha.. 

Cuma kena pikir camne ko nak angkut esok nya ke epot :p
Dan.. beringatlah baper KG luggage yg korang beli tu yeeeeeeee.. 

No comments: